مهاجرت پرستاران به کانادا 2024

مهاجرت پرستاران به کانادا 2024 |معادل سازی مدرک، هزینه ها و شرایط

به دلیل نیاز کشور کانادا به نیروی بهداشت و درمان، مهاجرت پرستاران به کانادا از راه‌های گوناگونی انجام می‌شود. این موضوع امکان موفقیت در این پروسه را افزایش می‌دهد.

شرایط مهاجرت پرستاران به کانادا

شرایط مهاجرت پرستاران به کانادا

به دلیل وجود برنامه‌های مهاجرتی متفاوت برای پرستاران، شرایط یکسانی برای مهاجرت، وجود ندارد. شرایط عمومی برای مهاجرت پرستاران به کانادا به صورت موردی آورده شده است. لازم به تاکید دوباره است که اینها شرایط لازم است اما شرایط کافی نیست.

  • سابقه کار مرتبط
  • مهارت‌های زبانی (در هر یک از شیوه‌های مهاجرتی متفاوت است)
  • تمکن مالی
  • عدم سوء پیشینه
  • سلامت جسمانی
  • اخذ مجوز فعالیت در شغل پرستاری به واسطه شرکت در آزمون رسمی پرستاری کانادا
  • تاییدیه ارزیابی مدرک تحصیلی (این تاییدیه باید از سازمان ارزیابی NNAS دریافت شود)

روش های مهاجرت پرستاران به کانادا

1. مهاجرت پرستاران به کانادا از طریق اکسپرس انتری

اگر به دنبال گرفتن اقامت دائم کانادا هستید، برنامه فدرال اسکیل ورکر کانادا در سیستم اکسپرس انتری می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

برای استفاده از این برنامه باید یک سال سابقه کار پرستاری داشته باشید. برای اطلاع بیشتر از این راه مهاجرتی به صفحه برنامه فدرال اسکیل ورکر رجوع کنید.

یکی از اطلاعاتی مهمی که برای استفاده از برنامه فدرال اسکیل ورکر نیاز دارید اطلاعات درباره طبقه بندی شغلی NOC پرستاران است. سه دسته متفاوت در این سیستم برای پرستاران تعریف شده است.

  • Licensed Practical Nurse/ LPN

پرستار دارای مجوز کار که وظایف و مراقبت‌های ابتدایی پرستاری را انجام می‌دهد. این نوع پرستاران برای مهاجرت باید در آزمون CPNRE شرکت کنند.

NOC: 32101

  • Registered Nurse/ RN

پرستار دارای پروانه کار رسمی، این افراد باید برای مهاجرت به کانادا و گرفتن پروانه فعالیت باید در آزمون NCLEX شرکت کنند.

NOC: 31301

  • Nurse Practitioner/ NP

پرستارهای متخصص، به پرستارانی گفته می‎شود که توانایی تشخیصی و درمان بیماری را دارند و دارای مدرک تحصیلی پیشرفته می‌باشند.

NOC: 31302

2. مهاجرت به واسطه جاب آفر

پرستاران از طریق جاب آفر می‌توانند یکی از سریع‌ترین راه‌های مهاجرت به کانادا را تجربه کنند. برای دریافت ویزای کاری، پرستاران می‌توانند به عنوان پرستار شخصی برای جاب آفر کانادا اقدام کنند.

3. برنامه‌های استانی

بیشتر استان‌ها مسیرهای متفاوتی برای جذب پرستاران دارند. از این رو بهتر است، در مورد برنامه‌های مهاجرتی استان مدنظر خود تحقیق و  بعد از آن اپلای کنید. در این روش از سمت استانی که درخواست را برای آن فرستادید دعوتنامه دریافت خواهید کرد.

4. اسکیل ورکر کبک

برنامه مهاجرتی اسکیل ورکر استان کبک مانند، اسکیل ورکر کانادا است، اما مستقل از سیستم فدرال  عمل می‌کند. برای استفاده از این برنامه فاکتورهایی مانند سطح زبان، تحصیلات و… دارای اهمیت است.

5. مهاجرت تحصیلی

می‌توان برای تحصیل در مقاطع دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکتری رشته پرستاری در کانادا اقدام کرد. اما اگر دارای مدرک پرستاری هستید و بعد در ارزیابی تحصیلی وجود گپ باعث شد نیاز به گذراندن برنامه‌های بریج برای شما الزامی شود و یا اینکه هیچ یک از مسیرهای مهاجرتی بالا مناسب شما نبود، می‎توانید مهاجرت تحصیلی را امتحان کنید.

بعد از گذراندن دوره بریج برای آزمون NCLEX آماده می‌شوید و با قبولی در آن می‌توانید در کانادا مشغول به کار شوید.

مدارک لازم برای مهاجرت پرستاران به کانادا

با توجه به این نکته که از مسیرهای متفاوت می‌توان برای مهاجرت به کانادا اقدام کرد؛ هر یک از مسیرها مدارک خاص خود را نیاز دارند. در این بخش مدارک عمومی که در تمام مسیرها نیاز است، گفته می‌شود.

  • پاسپورت (مدارک شناسایی)
  • مدارک مالی (تمکن مالی)
  • معاینات پزشکی
  • نامه عدم سوء پیشینه
  • در صورت داشتن فرزند شناسنامه آنها
  • در صورت مجرد بودن سندی که وضعیت تاهل شما را نشان دهد. یعنی باید یا سند ازدواج یا گواهی فوت همسر و یا طلاق نامه را برای ارائه داشته باشید.
  • جاب آفر (در صورت داشتن)
  • سوابق کاری
  • تاییدیه سوابق کاری (نامه از کارفرما که کار پرستاری شما را تایید کند)
  • مدارک تحصیلی و ریز نمرات
  • پروانه فعالیت پرستاری معتبر
  • مدرک زبان که دارای حداقل نمره لازم برای بهره مندی از مسیر مهاجرتی مدنظر شما باشد
  • و غیره

آزمون‌های لازم برای مهاجرت پرستاران به کانادا

برای مهاجرت پرستاران به کانادا نیاز است، مهارت زبانی خود را ثابت کنید از این رو لازم است در آزمون‌های معتبر شرکت کنید.

دو  آزمون تخصصی CPNRE و NCLEX-RN با توجه به شرایط باید گذرانده شودند. هر یک از این آزمون‌‌ها برای گروه خاصی از پرستاران طراحی شده‌ است. در ادامه هر کدام به اختصار توضیح داده می‌شود.

  1. CPNRE (Canadian Practical Nurse Registration Examination)

این آزمون مختص پرستاران دارای مجوز کار (LPN, Licensed Practical Nurse) است. این پرستاران برخی از وظایف ابتدایی پزشکی و مراقبت‌های ابتدایی پرستاری را انجام می‌دهند. این آزمون برای سنجش مهارت، توانایی و دانش این پرستاران طراحی شده است.

سوالات این آزمون براساس سناریوهای واقعی و به صورت چند گزینه‌ای هستند.

برای شرکت در این آزمون باید از طریق نهاد نظام پرستاری هر استان که خواهان کار در آن هستید، اقدام کنید.

هزینۀ شرکت در این آزمون جمعا حدود 145 دلار کانادا است.

شرایط مورد نیاز برای ثبت نام در آزمون CPNRE

  • مدرک زبان
  • ارزیابی مدرک تحصیلی
  • مدرک معتبر LPN یا معادل آن
  • درخواست لایسنس را داده باشید

2. NCLEX-RN (National Council Licensure Examination for Registered Nurses)

این آزمون برای پرستاران دارای پروانه کار رسمی (Registered Nurse) است. با این آزمون توانایی‌های پرستاران خارجی ارزیابی می‌شود.

این آزمون به صورت کامپیوتری-تطبیقی CAT -تنظیم براساس سطح توانایی شرکت کننده- برگذار می‌شود. تعداد سوالات بسته به عملکرد فرد از 75 تا 265 متغییر است.

هزینه شرکت در این آزمون جمعا حدود 610 دلار کانادا است.

شرایط ثبت نام در آزمون NCLEX

شرایط آزمون با توجه به استان تغییرات اندکی می‌کند. شرایط ثابت برای شکرت در آزمون موارد زیر است:

  • عدم سوء پیشینه
  • مدرک پرستاری معتبر
  • تکمیل ساعت‌های پرستاری
  • درخواست لایسنس

این آزمون در همۀ کشورها انجام نمی‌شود. به غیر از کانادا کشورهای آفریقای جنوبی، استرالیا، اسرائیل، بریتانیا، برزیل، پورتوریکو، تایوان، ترکیه، ژاپن، فرانسه، فلیپین، مالزی، مکزیک، هند و هنگ کنگ برگذار کنندۀ این آزمون هستند.

برای ثبت نام در آزمون NCLEX مراحل زیر باید طی شود:

1.ارزیابی مدارک توسط سازمان NNAS

سوابق کاری، مدارک هویتی و مدارک تحصیلی خود را به NNAS ارسال کنید تا آنها را با استانداردهای پرستاری در کانادا تطبیق دهند.

2. ثبت نام در نظام پرستاری استانی

هر استان شرایط خاص خود را دارد. ممکن است از شما خواسته شود که دورۀ خاصی را طی کنید.

3. ثبت نام در Pearson VUE

برای ثبت نام اطلاعات اولیه و هزینه باید پرداخت شود. اطلاعات باید مطابق با مدارکی که روز آزمون فرد متقاضی به همراه دارد باشد.

4. دریافت ATT

پس از طی مراحل قبلی ایمیل مجوز آزمون ATT را دریافت می‌کنید. اعتبار ATT محدود (معمولا 90 روز) است. تنها تا زمانی که ATT اعتبار دارد، قادر به دادن امتحان هستید.

این ایمیل حاوی Test Validity, NCLEX ID, Authorization Namber است.

5. انتخاب زمان و مکان آزمون NCLEX

می‌توانید در Pearson VUE مکان و زمان آزمون خود را انتخاب کنید. باید در انتخاب خود نهایت دقت را به خرج دهید تا دچار خسارت مالی نشوید.

مراحل مهاجرت پرستاران به کانادا

بعد از انتخاب مسیر مهاجرتی خود باید مراحل زیر را جهت مهاجرت به کانادا طی کنید.

قدم اول :آماده کردن مدارک

پس از انتخاب هر یک از مسیرهای مهاجرتی شما باید مدارک مورد نیاز آن را آماده و در زمان خاص خود ارائه دهید. هر برنامه با توجه به شرایط خاص خود نیاز به اثبات مسائل متفاوت دارد. اما در همه آنها ارائه مدارک هویتی، تحصیلی و زبانی نیاز است.

قدم دوم: ارزیابی مدرک تحصیلی

اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید باید مدرک تحصیلی خود را معادل سازی کنید؛ تا مشخص شود بر اساس معیارهای کانادا مدرک شما دارای چه اعتباری است. برای این کار باید مدرک خود را در سازمان National Nursing Assessment Service (NNAS) ارسال کنید. به این منظور باید در سایت NNAS حساب باز کرده و بعد از وارد کردن اطلاعات و پرداخت هزینه، مدارک خود را ارسال کنید، تا گزارش معادل سازی را دریافت کنید.

قدم سوم: گرفتن مدرک زبان

برای کار در کانادا به عنوان پرستار نیاز به دانستن یکی از دو زبان رسمی کانادا (انگلیسی و فرانسوی) است. این امر اگرچه با توجه یه مسیر مهاجرتی، در سطح مورد نیاز تفاوت دارد؛ ولی به طور کلی دانستن یک از دو زبان مذکور لازم است.

تکته: در کار پرستاری ارتباط برقرار کردن با مریض یکی از ضروریات است، از این رو داشتن دانش زبانی قوی به همراه توانایی برقراری ارتباط ضروری است.

آزمون‌های معتبر زبان برای مهاجرت پرستاران:

  • IELTS
  • TCF
  • TEF
  • CELBAN

قدم چهارم : فرستادن درخواست برای نظام پرستاری استان

رونوشتی از گزارش NNAS به نظام پرستاری استانی که انتخاب کرده بودید ارسال می‌شود. بعد از ارسال رونوشت، لینکی دریافت می‌کنید که از طریق آن می‌توانید در نظام پرستاری استان مد نظر ثبت نام کنید.

وقتی گزارش معادل سازی مدارک برای استان مدنظر ارسال شد، نتیجه سه حالت متفاوت است.

 اول: بی‌تشابه، در این صورت بسته به تصمیم استان یا باید دوره‌های بریج یا در آزمون OSCE شرکت کنید.

دوم: تقریبا مشابه، این جواب به این معنا نیست که حتما باید در دوره‌های آموزشی جدید شرکت کنید. در این جواب نظام پرستاری استان از بین چهار راه یکی را برای شما انتخاب می‌کند. 1. گذراندن دوره بریج 2. شرکت در آزمون OSCE 3. در خواست مدارک مرتبط با سابقه کار 4. اجازه شرکت در آزمون که تحصیلات و مدارکاتان ارزیابی شوند.

سوم: مشابه، نیاز به گذراندن دورۀ آموزشی ندارید. در این حالت شما مجاز به شرکت در آزمون‌های NCLEX; CPNRE; ATT هستید.

قدم پنجم: آزمون بورد پرستاری

بعد موفقیت در ارزیابی مدارک تحصیلی با نظام پزشکی استان با توجه به اینکه در کدام شاخه پرستاری خواهان ادامه فعالیت هستید، در یکی از آزمون‌های بورد شرکت کنید.

Practical Nurse à CPNRE

Registered Nurseà NCLEX

قدم ششم: اقدام به دریافت ویزا

با توجه به مسیر اقامتی که انتخاب کردید، برای گرفتن ویزا کانادا اقدام کنید.

قدم هفتم: گرفتن پروانه فعالیت استانی

بعد طی کردن تمام مراحل و رفتن به کانادا شما می‌توانید پروانه فعالیت را از نظام پرستاری استان بگیرید. البته با توجه به قوانین مخصوص هر استان ممکن است از شما خواسته شود در مصاحبه و یا آزمون قضاوت شرکت کنید

معادل سازی مدرک پرستاری جهت مهاجرت پرستاران به کانادا

برای انجام فراید معادل سازی باید جزو یکی از گروه‌های پرستاری تعریف شده در کانادا باشد و در عین حال که در کشور خود سابقه کار دارید در کانادا هیچ سابقه کاری نداشته باشید. همچنین مهم است که فارق التحصیل پرستاری از کالج یا دانشگاهی بیرون از کشور کانادا باشید

برای معادل سازی مدرک پرستاری باید پنج مرحله طی شود:

مرحله اول: در سایت NNAS برای خود حساب کاربری ایجاد کنید.

مرحله دوم: کامل کردن اپلیکیشن در NNAS، برای انجام این مرحله باید در حساب کاربری خود اپلیکیشن بسازید و اطلاعات خواسته شده را با دقت تکمیل کنید. این اطلاعات مسیر مهاجرتی شما را در آینده مشخص می‌کند. باید گروه پرستاری و استانی که می‌خواهید در آن به فعالیت بپردازید و همچنین اطلاعات فردی را وارد کنید.

مرحله سوم: در این مرحله باید هزینه را پرداخت کنید. تا 48 ساعت بعد از پرداخت هزینه شما شماره شناسایی دریافت می‌کنید.

مرحله چهارم: در این مرحله باید مدارک خواسته شده را ارسال کنید. این مدارک شامل: مدارک شناسایی که باید خود متقاضی ارسال کند، مدارک تحصیلی که باید توسط دانشگاه ارسال شوند، مدارک شغلی که لازم است توسط کارفرما ارسال شودند و فرم رجیستریشن پرستاری این فرم توسط سازمان نظام پرستاری باید ارسال شود، است.

نکته: ارسال مدارک به صورت فیزیکی انجام می‌شود. نوشتن نام و نام خانوادگی به همراه شماره شناسایی NNAS بر روی پاکت الزامی است.

نکته: مدارک شناسایی ترجمه شده توسط دارالترجمه رسمی به همراه کپی برابر اصل باید ارسال شوند.

مرحله پنجم: تا 12 ماه بعد از دریافت آخرین مدرک توسط NNAS گزارش معادل سازی شما آماده است. باید توجه داشت که این گزارش تنها 12 ماه اعتبار دارد.

سوالات متداول

خیر، به دلیل ارتباط نزدیک پرستاران با افراد مختلف (بیماران) داشتن دانش بالا در یک از دو زبان رسمی کانادا (فرانسوی و انگلیسی) ضروری است. تنها در صورت تحصیل یا گذراندن دوره‌های پرستاری به زبان انگلیسی یا در کشورهای انگلیسی زبان این احتمال وجود دارد که از دادن آزمون زبان معاف شوید. Here
به طور رسمی هیچ محدودیت سنی برای مهاجرت پرستاران به کانادا تعریف نشده است. اما مثلا در سیستم اسکیل ورکر کانادا افراد بالای 45 سال و پایین 18 سال امتیازی دریافت نمی‌کنند.
بله، مهاجرت از طریق کار روشی مرسوم برای مهاجرت پرستاران به کانادا است. با توجه به نیاز این کشور به نیروی درمان احتمال گرفتن اقامت از طریق شغل پرستاری زیاد است. اما باید به این نکته هم توجه کرد که این کار فرایند راحتی ندارد؛ نیاز به معادل سازی مدارک و مجوز فعالیت پرستاری دارید.
بله مهاجرت تحصیلی یک از متداول ترین مسیرها برای مهاجرت پرستاران به کانادا است.

دیدگاهتان را بنویسید