فدرال اسکیل ترید کانادا

یکی از سه برنامه اصلی اکسپرس اینتری کانادا، فدرال اسکیل ترید کانادا FSTP (Federal Skill Trade program) است.

این برنامه مهاجرتی مخصوص نیروی کار دارای تخصص‌ فنی و حرفه‌ای، شکل گرفته است. هدف از این برنامه جذب نیروی کار ماهر در حوزه فنی و حرفه‌ای مورد نیاز بازار کار در کانادا است.

مزایای فدرال اسکیل ترید کانادا

  • با برنامه اقامتی فدرال اسکیل ترید کانادا شما توانایی زندگی در تمام استان‌های کانادا به غیر از کبک را به دست می‌آورید.
  • با این برنامه نیاز نیست شما مدارک خود را به صورت فیزیکی ارسال کنید، تمام مراحل به صورت آنلاین انجام می‌شود.
  • با استفاده از فدرال اسکیل ترید کانادا قادر به گرفتن ویزای دائم کانادا هستید.
  • برای استفاده از این برنامه داشتن مدرک دانشگاهی ضروری نیست.

شرایط استفاده از برنامه فدرال اسکیل ترید کانادا

1. سابقه کاری

متقاضی اصلی باید طی پنج سال قبل از درخواست خود برای فدرال اسکیل ترید کانادا، دو سال سابقه کار در یک شغل فنی و حرفه‌ای در سطح TEER 2, 3 به شکل تمام وقت -یا معادل آن پاره وقت_ داشته باشد. برای درک بهتر، در طول دو سال حداقل هفته‌ای 30 ساعت که معادل پاره وقت آن می‌شود طی چهار سال 15 ساعت در هفته.

 اگر در هفته بیش از 30 ساعت در شغل مد نظر به فعالیت بپردازید، زمان اضافه جز سابقه کار شما محاسبه نخواهد شد و همان 30 ساعت در نظر گرفته می‌شود. به زبان دیگر باید ساعت کار مد نظر باید حتما طی دو سال فعالیت انجام شده باشد کم تر از آن مورد واقع نمی‌شود.

باید به این نکته توجه کرد که سابقه کار بدون کمیسیون و حقوق مورد قبول نیست.

2. جاب آفر و یا گواهی احراز صلاحیت

برای استفاده از برنامه فدرال اسکیل ترید کانادا ضروری است که یا جاب آفر داشته باشید، و یا صلاحیت خود در انجام شغل مد نظر را با ارائه گواهی از مقامات مربوطه اثبات کنید.

  • جاب آفر

باید شامل شرایط زیر باشد:

از یک یا دو کارفرمای کانادایی دریافت شده باشد.

باید دارای LIMIA باشد یا به طور کلی معاف از آن شده باشد.

تمام وقت باشد.

دارای حقوق باشد.

برای یک سال حداقل هفته‌ای 30 ساعت کار در مشاغل فنی و حرفه‌ای کانادا باشد.

نکته: در زمان اقدام باید به صورت قانونی مشغول به کار در کانادا باشید، و بتوانید این وضیعت را تا زمانی که اقامت دائم را دریافت می‌کنید، نگاه دارید.

  • گواهی احراز صلاحیت

این گواهی در کانادا تنها توسط دولت فدرال یا مراجع مربوطه در هر استان به افراد داده می‌شود. برای گرفتن این گواهی مراجع مربوطه در استان یا دولت فدرال شما را بررسی می‌کنند، اگر دارای شرایط مدنظر باشید می‌توانید در آزمون برای دریافت این گواهی شرکت کنید.

برای انجام این آزمون باید به صورت حضوری در مراجع مربوطه موجود در هر استان بروید. گاهی لازم است که برای شرکت در آزمون مذکور، در کانادا توسط کارفرما آموزش ببینید.

فرآیند گرفتن گواهی احراز صلاحیت در هر یک از استان‌های کانادا متفاوت است.

3. تحصیلات

در برنامه مهاجرتی فدرال اسکیل ترید کانادا نیازی به مدرک تحصیلی خاصی نیست.

باید به این نکته توجه کرد که با داشتن مدرک کانادایی یا گزارش مدرک تحصیلی غیر کانادایی (ECA) – موسسه WES یکی از موسساتی است که چنین گزارش‌هایی را صادر می‌کندـ می‌توان شانس خود را در گرفتن دعوتنامه افزایش داد.

4. سن

اشخاص در هر سنی می‌توانند در برنامه فدرال اسکیل ترید کانادا نام نویسی کنند، یعنی از نظر سنی هیچ محدودیتی برای افراد وجود ندارد. با این وجود باید توجه کرد که هرچه سن متقاضی کمتر باشد شانس بیشتری برای پذیرش دارد، پس فاکتور زمان اهمیت زیادی در مهاجرت افراد دارای مهارت فنی و حرفه‌ای به کانادا دارد. اگر قصد مهاجرت به کانادا توسط این برنامه را دارید بهتر است هرچه زودتر اقدامات لازمه را انجام دهید.

5. تمکن مالی

داشتن توانایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای مالی مناسب بر اساس تعداد اعضاء خانواده یکی از شرایط بسیار مهم در گرفتن اقامت دائم کانادا از طریق فدرال اسکیل ترید است. باید به این امر توجه داشت که اگر در زمان درخواست از کارفرمای کانادایی جاب آفر دریافت کرده‌اید یا قانونی در کانادا مشغول به کار هستید نیاز نیست تمکن مالی را ثابت کنید.

در جدول زیر میزان مبلغی که برای اثبات تمکن مالی یک خانواده نیاز است آمده است.

تعداد اعضای هر خانوادهتمکن مالی
113.757 دلار کانادا
217.127 دلار کانادا
321.055 دلار کانادا
425.564 دلار کانادا
528.994 دلار کانادا
632.700 دلار کانادا
736.407 دلار کانادا
هر نفر اضافه3.706 دلار کانادا

6. مهارت زبان

برای استفاده از برنامه مهاجرتی فدرال اسکیل ترید کانادا باید در آزمون‌های  که نشان دهنده مهارت‌های زبانی شما است، در هر چهار مهارت‌ حداقل نمرات را گرفته باشد (در جدول نشان داده شده است). آزمون‌ها دارای دو سال اعتبار هستند. در زمان اقدام به استفاده و تشکیل پرونده برای این برنام نباید مدت زمان آنها تمام شده باشد.

آزمونSpeakingListeningwritingReading
IELTS General5543.5
CELPIP General5544
PTE Core51 – 5839 – 4941 – 5033 -41
TEF Canada226 – 270181 – 216181 – 225121 – 150

7. دارا بودن تمام شرایط مورد نیاز برای اشتغال در مشاغل فنی و حرفه‌ای

ضروری است متقاضی اصلی همه شرایط مورد نیاز برای اشتغال در مشاغل فنی را بر اساس NOC کانادا داشته باشد. به این معنی که مثلا اگر در این سیستم برای کار در شغل a گواهی نامه نیاز است باید آن را داشته باشد.

مشاغل مورد نظر دولت کانادا برای مهاجرت به واسطه برنامه فدرال اسکیل ترید کانادا

برای به دست آوردن اقامت دائم کانادا از طریق برنامه فدرال اسکیل ترید تجربه کاری شما باید در لیست مشاغل کانادا جز TEER 2, 3 و گروه‌های زیر باشد:

  • گروه اصلی 72 به غیر از زیر گروه اصلی 276: شامل مشاغل فنی می‌شود، مانند: نجاران
  • گروه اصلی 73: شامل مشاغل عمومی (مشاغل سطح متوسط) است، مانند: نقاش ساختمان
  • گروه اصلی 82: شامل مشاغل مرتبط با منابع طبیعی، کشاورزی و تولیدت وابسته در سطح سرپرست، است، مانند: سرپرست جنگلداری
  • گروه اصلی 92: شکامل سرپرست‌ پردازش، تولید و تاسیسات، اپراتورها و کنترل کنندگان خدمات شهری است، مانند: اپراتور و مهندس سیستم‌های قدرت
  • گروه اصلی 93 به غیر از زیر گروه اصلی 932: شامل مشاغل اپراتورهای کنترل و پردازش مرکزی است، مانند: اپراتورهای کاغذسازی
  • گروه کوچک 6320: شامل مشاغل قصاب، نانوا و آشپز است، مانند: قناد
  • گروه واحد 62200: شامل سرآشپزها می‌شود، مانند: سرآشپز قنادی، سرآشپز شرکتی
فدرال اسکیل ترید کانادا

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به وسیله برنامه فدرال اسکیل ترید کانادا

اگر قصد مهاجرت دائم به کانادا از طریق فدرال اسکیل ترید کانادا را دارید، قبل از اقدام به ساخت پروفایل خود مدارک زیر را در دسترس داشته باشد:

  • پاسپورت
  • مدرک زبان
  • مدارک تحصیلات کانادایی و یا گزارش ارزشیابی مدارک غیر کانادایی ()
  • مدارک مرتبط با سابقۀ کاری
  • جاب آفر ()
  • گواهی احراز صلاحیت ()
  • مدارک مالی

داشتن آنها ضروری نیست، در صورت داشتن مورد استفاده قرار بگیرد.

بعد از گرفتن دعوتنامه از فدرال باید مدارک زیر را به صورت آنلاین بفرستید:

  • گزارش پزشکی
  • شناسنامه و ترجمه جدید آن
  • گواهی تولد فرزند (در صورت داشتن فرزند)
  • گواهی ازدواج اگر خود را متاهل اعلام کرده‌اید.
  • گواهی فوت همسر اگر خود را بیوه اعلام کرده‌اید.
  • گواهی طلاق اگر اعلام کرده‌اید که طلاق گرفته‌اید.
  • مدارک مالی
  • گواهی عدم سوء پیشینه (این گواهی باید از همه کشورهایی که بعد از 18 سالگی در آنها بیش از 6 ماه اقامت داشتید گرفته شود.)
  • فرم‌های لازم

اسناد دیگری مانند عکس، اثبات داشتن بستگان در کانادا  و هر مدرک دیگری که احساس کنید به درخواست شما مرتبط است را می‌توانید ارسال کنید. عدم ارسال این مدارک سبب رد شدن درخواست شما نخواهد شد، ارسال آنها تنها در تکمیل اسناد شخصی مرتبط با شما مفید است.

مدارک مورد نیاز برای فدرال اسکیل ترید کانادا

مراحل اخذ اقامت دائم کاناد از طریق برنامه فدرال اسکیل ترید کانادا

  • ایجاد پروفایل و ارسال آن به Pool

در این مرحله اول واجد شرایط بودن خود را بررسی کنید، در صورت واجد شرایط بودن با توجه به اطلاعات و مدارک خود به صورت دقیق پروفایل خود را در  سیستم GCkey ایجاد کرده و پس از چک کردن، آن را ارسال کنید.

در صورت واجد شرایط بودن، اداره مهاجرت شما را در Pool همراه با سایر افراد واجد شرایط قرار می‌دهد. سپس امتیاز شما را مشخص می‌کند و در نهایت با استفاده از چندین فاکتور متفاوت رتبه بندی می‌کند. در نهایت اگر جز افراد برتر باشد به شما اعلام می‌کند که برای اقامت دائم کانادا اقدامات لازم را انجام دهید.

  • آماده شدن برای گرفتن دعوتنامه

در حالی که در Pool منتظر برای گرفتن دعوتنامه هستید بهتر است برای پذیرش دعوتنامه آماده شود؛ زیرا در صورت تایید تنها 60 روز فرصت دارید که درخواست را کامل و ارسال کنید.

مدارک خود را جفت و جور کنید. مدرک زبان و گواهی سوء پیشینه از آن دسته مدارکی هستند که گرفتنشان نیاز به زمان بیشتری دارد به صورتی که ممکن است بیشتر از 60 روز زمان بگیرند. مدرک زبان دارای مدت زمان است باید چک شود که در تاریخ درخواست هم اعتبار داشته باشد اگر چنین نباشد مجدد امتحان داده شود.

با استفاده از Job Match کار پیدا کنید. برای جستجوی شغل خود از پایگاه داده‌ای Job Bank استفاده کنید. Job Match به شما کمک می‌کند با کارفرماهایی در کانادا که نیازمند اشخاصی با توانایی‌های مانند شما هستند، ارتباط برقرار کنید.

تلاش کنید امتیاز خود را افزایش دهید. تا زمانیکه در Pool در انتظار دعوت شدن هستید می‌توانید امتیاز خود را افزایش داده و به تبع آن شانس خود را برای گرفتن دعوتنامه افزایش دهید. فعالیت‎هایی مانند بهبود وضعیت تحصیل، زبان، کسب سابقه کاری بیشتر یا ماهرتر و دریافت یک پیشنهاد شغلی معتبر به شما در این امر کمک می‌کند.

طی این مدت سعی کنید پروفایل خود را به روز نگاه دارید. پروفایل باید تماما درست و دقیق باشد. یعنی اگر وضعیت شما تغییر کرد، آن تغییر در پروفایل نمایش داده شود. مثلا ممکن است بچه دار شوید یا سطح زبان شما بالاتر برود و … . همچنین تصحیح اشتباه احتمالی موجود ضروری است.

  • دریافت دعوتنامه (ITA) براساس امتیاز کسب شده

براساس سیستم امتیازدهی CRS افراد دارای امتیاز بالاتر دعوتنامه دریافت می‌کنند. سه نوع دعوتنامه وجود دارد. یک نوع دعوتنامه عمومی ارسال می‌شود، برای افرادی که بالاترین امتیاز را گرفته‌اند، این نوع دعوتنامه ارسال می‌شود. نوع دیگر دعوتنامه،‌ ویژه برنامه است که به افراد دارای رتبه بالا که واجد شرایط یکی از برنامه‌های اکسپرس اینتری هستند، داده می‌شود. آخرین نوع دعوتنامه ارسالی، دعوتنامه براساس دسته است. دولت برای اهداف اقتصادی دسته بندی‌هایی اعلام می‌کند. برای افرادی که دارای بلاترین رتبه در هر دسته هستند دعوتنامه ارسال می‌شود.

  • ارسال مدارک و انتظار برای جواب نهایی فدرال

اگر دعونتامه ارسال شود، در حساب کاربری خود پیامی دریافت می‌کنید که مشخص می‌کند برای کدام برنامه دعوت شده‌اید و چه کاری باید انجام دهید. در این مرحله صحت مدارک و اطلاعات شما چک خواهد شد. اگر جزئیات مهمی حذف شده باشد یا اطلاعات نادرست ثبت شده باشد: درخواست شما رد می‌شود و پنج سال از رفتن به کانادا به هر دلیلی منع خواهید شد.

اگر شرایط شما به نحوه عوض شده باشد که رتبه شما را پایین بیاورد باید درخواست ارسال شده را رد کنید تا دوباره در دورهای آتی مورد بررسی قرار بگیرید. با این کار دوباره فرصت دارید طی زمان قرار گرفتن در Pool نمره خود را بهبود دهید.

چند مثال برای تغییراتی که ممکن است رخ دهد و امتیاز به دست آمده توسط شما را از حد قبولی پایین‌تر بیاورد، از این قرار است: منقضی شدن آزمون زبان یا از بین رفتن پیشنهاد شغلی معتبر

 

تیم مهاجرتی SMILE to Canada شما را در مسیر مهاجرت از طریق برنامه فدرال اسکیل ترید کانادا تا دریافت PR همراهی خواهد کرد.

سوالات متداول

باید از یک کارفرمای کانادایی در آن شغل، جاب آفر واجد شرایط گرفته شود.
با توجه به متفاوت بودن استانداردها در استان‌های متفاوت این امر بستگی به این دارد که آیا شما مدارک و شرایط لازم برای انجام کار مدنظر خود را در استان مقصد دارید یا نه.
فدرال اسکیل ترید کانادا یکی از سه برنامه اصلی اکسپرس انتری است، که به واسطه آن می‌توان اقامت دائم کانادا را گرفت.